Jos de Laat:

Hercules C-130H

Omdat ik de Hercules van onze luchtmacht altijd al een prachtige verschijning

heb gevonden ben ik op zoek gegaan naar tekeningen. Deze heb ik gevonden 

in Amerika bij Precision Cut Kits. De tekeningen zijn goed gedetailleerd en bestaan

uit 7 vellen A0. 

 

Gegevens model:

Spanwijdte: 2200 mm

Lengte: 1630 mm

Stabilo: 902 mm

Gewicht: 8 kg

Aandrijving: 4x  NTM Prop Drive 42-38 750Kv

06-12-2019: Het begin is gemaakt.

31-12-2019: Ga nu beginnen met de romp, maar omdat er twijfels zijn over de werking van het intrekbaar  landingsgestel ga ik dat eerst maken om te testen of de werking voldoet.

Klik op de foto voor vergroting

06-01-2020: De linker zijkant van de romp waar het hoofdlandingsgestel aan zit is nu zover gereed.

Om de andere kant te maken heb ik een spiegelbeeld van de tekening nodig. Die kan eenvoudig gemaakt worden door het carbon papier "verkeerd" en onder het papier te leggen. 

Klik op de foto voor vergroting

09-01-2020: De twee romp zijkanten zijn nu zover gereed dat ik aan de "doosconstructie" kan beginnen.

28-01-2020: Zoals verwacht is het intrekbaar landingsgestel niet wat het zou moeten zijn. De oplossing volgens tekening is niet erg betrouwbaar en heeft tijdens de testen regelmatig geweigerd. Daarom heb  ik besloten om de constructie te wijzigen naar eigen inzicht. Dit is intussen bijna gerealiseerd en wacht nog op een paar tandwielen zodat we ook deze oplossing kunnen gaan testen. 

03-02-2020: De achterzijde van de romp is nu zover dat hij bekleed kan worden met balsa. De constructie van het kielvlak heb ik moeten wijzigen omdat de hoofdligger van de romp dwars door de ligger van het kielvlak was getekend.

31-03-2020: Het neuswiel is nu zover dat het werkt zodat ik verder kan met het dichtmaken van de romp.

09-04-2020 : De romp is op de neus na nu helemaal gesloten. Ben nu bezig met de wielkasten met deuren.

25-04-2020: Glasmatje over de mal van de cockpitkap.

08-05-2020: Het achterste stuk van de romp en laadklep zijn ruwbouw klaar.

Ook de laadklep werkt al.

08-11-2020: Ben weer begonnen met de volgende stap van mijn project, de vleugels. Omdat ik mijn twijfels heb over de werking van de  flaps ben ik gaan kijken bij Grad Kuipers omdat die er veel ervaring mee heeft. Na een gesprek en wat foto's heb ik besloten om voor zijn oplossing te kiezen. Ik heb eerst een proefje gemaakt om de juiste maten te kunnen bepalen, dit heb ik ook Willie v/d Elsen laten zien om te beoordelen of dit gaat werken.

19-11-2020: De ribben staan nu op de onderste ligger. Omdat de vleugel een v-stelling heeft vanaf de vierde rib en ook nog een tipverdraaiing van 3 graden heb ik voor elke rib de hoogte uitgerekend en er studs onder gelijmd.

11-01-2021: De aansturing van de flaps is best een lastig klusje omdat de beschikbare ruimte minimaal is.

16-01-2021: De flaps zitten er in.

21-01-2021: De bedrading voor 3 servo's, 2 regelaars, Navigatie licht  en stroom voor 2 motoren

09-02-2021: Begonnen met de motorgondels.

04-10-2021: Het uitlijnen en lijmen van de vleugel geleide buizen is best een lastig precisie klusje.

04-10-2021: Om op het veld snel en zonder fouten aan te kunnen koppelen maak ik gebruik van 6-polige stekkers van multiplex. Om deze goed vast te kunnen pakken heb ik de kant die vrij in de romp moet kunnen voorzien van triplex omhulsel. Er komen twee van deze aan elke kant op de deling zitten, deze zijn voor: 2x servo flap;1x servo aileron;2x regelaar en 1x tipverlichting.

28-10-2021: De vleugels zijn nu zover klaar dat alles werkt.

06-11-2021: Omdat ik toch mijn twijfels had over de grote instelhoek van de vleugel ben ik in overleg gegaan met Willy van de Elsen. Samen hebben we besloten om die toch een stuk kleiner te maken zodat hij straks niet te snel los komt. Volgens tekening zou het 5graden moeten zijn terwijl het stabilo ook al 2graden negatief staat!  Op de linker foto heb ik de beplanking al verwijderd op de rechtste is te zien hoeveel de hoek kleiner wordt.

19-10-2021: De vleugel geleide buizen moeten opnieuw ingelijmd worden. Hiervoor heb ik twee steunen onder het stabilo staan zodat de romp mooi horizontaal staat. onder de vleugels staan ook twee steunen (van dezelfde hoogte) zodat de vleugels ook mooi evenwijdig met het stabilo komen te staan. De vleugelgeleide buizen hebben wat ruimte in de romp zodat de goede hoogte kan worden ingesteld zodat de vleugels op de juiste hoogte t.o.v. de romp komen zitten. Aan de achterzijde van de vleugels heb ik plaatjes triplex geklemd zodat deze ook mooi gelijk zitten. Als alles goed staat lijm ik de ronde triplex schijfjes tegen de ribben zodat alles op zijn plaats gefixeerd wordt. Als de lijm droog is haal ik de vleugels voorzichtig weg en draai ik de romp 90 graden zodat ik de ruimte tussen de vleugelgeleide buizen en de romp op kan vullen met epoxy.

04-12-2021: De wijziging van de instel hoek is klaar dus het afwerken kan beginnen.

Dit ga ik doen met 25 grams glasmat en G4. 

30-12-2021: De vleugels staan in de grond lak en de motoren gemonteerd.

08-01-2022: Het bekleden van de romp, niet mijn favoriete klus. 

30-01-2022: Alle onderdelen (28!) zijn nu klaar om op kleur gespoten te worden.

24-04-2022: Test om te zien wat de trekkracht is en de accu tijd.

29-06-2022: Vandaag heeft de Hercules zijn maiden vlucht met succes gemaakt! Nu kunnen we hem verder afwerken.

31-07-2022: Het begint op een Hercules te lijken.

14-08-2022: Omdat de accu iets voor het zwaartepunt moet komen en daar vanuit het boven luik geen mogelijkheid is moet hij vanaf de voorkant in geschoven worden. Hiervoor heb ik een rail gemaakt waarin hij naar binnen schuift. Omdat ik met twee verschillende pakketten vlieg is dat ook makkelijk op te lossen.

Omdat de aansluitingen haaks op elkaar staan heb ik zelf een verloop gemaakt, wel wat werk maar handiger op het veld en 20 gram lichter!